Основні поради з фінансової безпеки
Захистіть свій фінансовий номер – встановіть складний PIN-код на свою SIM-карту
За будь-яких умов нікому не повідомляйте SMS-коди мобільного оператора стосовно банківського рахунку. Номер, прив’язаний до нього, є приватною інформацією, яка не рекомендована до розповсюдження. Рахунки в банку прив’язані до номера вашого мобільного телефону (фінансового номера). Отримавши доступ до SIM-карти, шахраї можуть отримати доступ і до рахунків.
Як захистити свій номер?
- Змініть свій PIN-код на SIM-картці із звичних 0000 та 1111 на складний 8-значний номер.
- Перейдіть на контракт із мобільним оператором. Це зробить неможливим викрадення SIM-картки без вас та вашого паспорта.
Стережіться карткових шахраїв і не піддавайтеся соціальній інженерії
Понад 481 млн гривень у 2022 році вкрали карткові шахраї в українців. Це на 46% більше, ніж у 2021 році.
Більше половини від цієї суми шахраї вкрали, використовуючи соціальну інженерію, коли люди під психологічним тиском або шляхом обману самі переказують гроші шахраям або розкривають їм дані своїх карток.
Не розголошуйте свої дані шахраям, завжди тримайте в секреті:
- тризначний номер на звороті картки;
- пароль до інтернет-банкінгу;
Купуйте та сплачуйте онлайн тільки на перевірених, безпечних сайтах
Щоб не потрапити у пастку шахраїв, ретельно перевіряйте сайти, на яких плануєте здійснювати розрахунки карткою, бо шахраї через підробні сайти можуть викрасти всю інформацію по вашій картці та обнулити її.
Перед тим як оплачувати покупки онлайн, зверніть увагу на деталі:
- сайти, які приймають онлайн-платежі, мають бути захищеними, для цього в стрічці адреси вони мають містити https:// та значок «Замочок»;
- на сайті мають бути значки захисту онлайн-покупок від платіжних систем – Verified by Visa та Mastercard Secure code;
- додатково перевірте відгуки на сайт через пошукові системи;
Не встановлюйте на телефон або ноутбук програму для віддаленого доступу інших осіб
Телефонне платіжне шахрайство є одним з найпоширеніших видів шахрайства, яке може стати причиною втрати грошей та конфіденційних даних.
Шахраї можуть телефонувати від імені працівників банків, мобільних операторів державних установ, щоб ошукати громадян.
Телефонне шахрайство може приймати різні форми: від простих спроб виманити платіжні дані до складніших методів отримання конфіденційної інформації.
Приклад такого шахрайства: шахрай телефонує і представляється працівником служби безпеки банку, просить установити програму віддаленого доступу для посилення заходів безпеки. Якщо громадянин виконує вказівки, шахрай отримує віддалено доступ до його онлайн-банкінгу та від імені громадянина перераховує кошти на інший рахунок.
Сценаріїв телефонного шахрайства є безліч, тому, щоб не потрапити до пастки шахраїв завжди припиняйте розмову, якщо запитують тризначний номер на звороті картки (CVV/CVC код), паролі до інтернет-банкінгу, коди банків та мобільних операторів, пін-код до картки.
Налаштуйте двофакторну автентифікацію скрізь, де це можливо
Шахраї зламують облікові записи в соціальних мережах та месенджерах (фейсбук, інстаграм, телеграм, вайбер). Для цього поширюють фішингові посилання, наприклад, під виглядом пропозицій взяти участь у голосуванні, конкурсі, пропозицій роботи в інтернеті тощо. Перейшовши за посиланнями, громадяни вводять логіни та паролі від своїх акаунтів у соціальних мережах/месенджерах, які автоматично стають відомі шахраям. Також, щоб виманити паролі до акаунту в інстаграмі, шахраї надсилають фейкове повідомлення від цієї соціальної мережі начебто про отримання блакитного бейджа (верифікацію акаунту).
Далі шахраї від імені власника акаунту розсилають підписникам однакові повідомлення такого змісту: "Привіт! Позич, будь ласка, гроші до завтра! Дуже треба!".
Суму шахраї зазначають різну, вказують номери своїх карток, привласнюючи в такий спосіб кошти осіб, які погоджуються їх позичити.