Послуги для дітей у громадах чи закладах, де дорожче?
Послуги для дітей у громадах і сімейні форми виховання коштують дорожче, ніж інституційний догляд — розповсюджене переконання. Але хибне
Насправді інституційний догляд коштує значно дорожче, ніж якісні послуги підтримки біологічної чи прийомної сім'ї (або іншої альтернативної форми виховання). Навіть доволі дороги послуги для дітей з інвалідністю — суттєво дешевші за догляд у закладі.
Вартість інституційного догляду:
у 8 разів дорожча, ніж надання соціальних послуг батькам і дітям
до 5 разів дорожча, ніж прийомна сім'я
у 2 ради дорожча, ніж невеликі групові будинки.
Чому так відбувається?
потрібен великий штат для забезпечення 24-годинного догляду
високі витрати на утримання будинків і прибудинкових територій.
Кому дійсно потрібні коштовні послуги:
дітям з інвалідністю та високими потребами у підтримці
дітям зі складними психічними порушеннями
дітям - біженцям без супроводу
дітям зі складною поведінкою
дітям, які могли вчинити тяжкі кримінальні злочини та тим, які були завербовані до озброєних груп.
Проте таких дітей разом узятих — не більше 15% серед тих, хто знаходиться у закладах.
Які вигоди дають інвестиції у створення послуг для дітей і сімей
діти, яких люблять, виховують і захищають у сім’ях, виростуть відповідальними дорослими, які будуть платити податки та бути активними членами громади.
Також вони з меншою ймовірністю потребуватимуть психіатричних послуг або будуть залученими до злочинної поведінки.
І, найголовніше, діти краще почуваються та розвиваються в сім’ях.
Все це означає, що в інституційній системі є достатньо коштів, які можна і треба перенаправити для організації надання медичних, освітніх та соціальних послуг та інших у громадах, щоб усі діти могли жити в сім'ї.
Джерело: Звіт “На шляху до комплексної національної стратегії деінституціалізації / трансформації системи догляду та виховання для українських дітей”.
Проєкт “Гроші для дитини, дитинство в сім'ї, послуги в громаді” реалізовується Громадською спілкою “Українська мережа за права дитини”, та став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт «Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування» («ГОВЕРЛА») HOVERLA / проєкт HOVERLA / проєкт USAID в Україні. Зміст цього проєкту не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.